Marketing voor leren

Marketing voor leren

Marketing voor leren is voor sommige bedrijven ‘serious business’. Bijvoorbeeld omdat het verkopen van een ‘bibliotheek’ met e-learnings is wat ze doen. Of omdat het leren binnen de organisatie ‘verkocht’ moet worden. Zelf denk ik dat je linksom of rechtsom altijd wel te maken krijgt met marketing. Want ongeacht of je het zo noemt of niet; je maakt iets waarbij je deelnemers wilt verleiden om je leeroplossing te gebruiken. Niks zo vervelend als een prachtig product dat door niemand wordt gebruikt. Op LinkedIn vond ik een aantal tips van een marketeer in L&D. Wie weet kun jij hier ook iets mee voor je eigen marketing voor leren.

Tip 1: Denk vanuit je doelgroep

Dat zou iedere L&D’er met de paplepel ingegoten moeten zijn toch? Weet wie je doelgroep is, waar ze enthousiast van worden en wat hun ‘pains en gains’ zijn. Zorg dat je altijd kunt vertellen wat de ‘what’s in it for me’ is.

Lees ook: je persona nog beter in beeld

Tip 2: Maak concreet wat je wilt bereiken

En nee, dat is niet hetzelfde als ‘betrokkenheid’, ‘enthousiasme’ of andere vaagheden in deze categorie. Wat doet iemand concreet? Waarmee? Wanneer? En wat maakt dat jij en je opdrachtgever het resultaat een 10 geven? Vind je dit heel logische vragen? Mooi zo! Toch komt het heel vaak voor dat mensen niet duidelijk en concreet kunnen aangeven waar ze naartoe willen. En dat maakt het een stuk lastiger om dat doel te bereiken.

Tip 3: Bedenk wat je kunt doen

Ga ‘los’ met ideeën. Brainstorm met jezelf en met anderen. Vraag je netwerk om tips. Denk na over creatieve manieren om je doel te bereiken. Bedenk zoveel mogelijk en maak daarna een selectie van wat zou kunnen werken.

marketing voor leren
Afbeelding van StartupStockPhotos via Pixabay

Tip 4: Begin klein

Start met een pilot voor een select gezelschap van deelnemers. Test of het echt werkt, leer ervan en verfijn je aanpak. Wees niet bang om bij te stellen of om te besluiten om het over een compleet andere boeg te gooien.

Tip 5: Meten is weten

Voer niet alleen pilot uit, maar zorg ook dat je goed meet wat er gebeurt. Want meten is weten. Op basis van cijfers of concrete bevindingen kun je gericht bijstellen. Het helpt je ook om aan anderen uit te leggen waarom je doet wat je doet.

Reacties zijn gesloten.