Meer online invloed: interessante principes voor L&D’ers

Als ik ooit van werkveld zou veranderen, dan zou het goed kunnen dat ik overstap naar marketing-communicatie. Waarom? Omdat ik van schrijven houd. Maar ook vanwege de relatie met psychologie. Ik vind het een interessant gegeven hoe je psychologische inzichten kunt gebruiken om mensen ergens van te overtuigen of op een bepaalde manier naar een product te laten kijken. Mocht één van mijn lezers hierin iets zien of te bieden hebben, neem gerust contact op via LinkedIn ;-). En in de tussentijd val ik jullie hier lastig met stukjes over deze interesse. Vandaag over een podcast van Denkproducties met als intrigerende titel: meer online invloed met inzichten van Kahneman.

Over meer online invloed

Als je meer invloed wilt, vervullen de inzichten van Daniel Kahneman een sleutelrol. Dat zijn trouwens niet mijn woorden, maar die uit de podcast. Daniel Kahneman is een psycholoog, die korte metten maakte met het idee van de rationele, alles berekenende mens, die in zijn eigen voordeel handelt. Dat betekent dus dat je niet op die ratio moet inspelen, zoals de meeste mensen van nature doen, maar het over een andere boeg moet gooien. In de podcast komt Bas Wouters daarover aan het woord. Hij schreef het boek ‘Online invloed’. En deelt zijn kennis, resultaten en geeft tips.

Lees ook: Conversie voor L&D’ers

Inzichten uit de podcast

Zoals altijd zet ik mijn inzichten op een rijtje. Het is geen samenvatting van de podcast, maar een overzicht van wat ikzelf interessant vond:

  • Je brein bestaat uit een rationeel deel, en een impulsief (onbewust) deel. Dat onbewuste gedeelte kan meer verwerken, want het gebruikt meer energie. En dat maakt dat beslissingen en keuzes veel vaker onbewust zijn, dan rationeel. Ook al overtuig je jezelf meestal van het omgekeerde.
  • Dat impulsieve (onbewuste) deel, maakt dat het handig is als iets heel erg snel, eenvoudig en effectief is.
  • Humor werkt. Denk aan een titel als: leidinggeven aan mensen die geen zin hebben. Dat spreekt je onderbuikgevoel direct aan.
  • Visueel en weinig woorden zijn ook altijd goed.
  • Verlies vermijden (loss aversion) weegt zwaarder in ons systeem dan gaan voor de winst. Als je zegt: ‘als je xxx niet doet, verlies je tienduizenden euro’s per dag’, dan kun je er vanuit gaan dat iedereen meteen gaat rennen.
  • Maak gewenst gedrag simpel. Het helpt als het de eerste keuze is die je hebt.
  • Als je dat gewenste gedrag beschrijft, geef dan met een exact getal aan welke gelijke anderen ditzelfde ook gedaan hebben. Bijvoorbeeld: 71 beauty’s have purchased this lipstick.
  • Ga weg van je ratio en spreek dat onbewuste systeem aan. Dat doe je bijvoorbeeld door iets uit te leggen alsof je dat aan een kind van 7 zou doen.
Online invloed

Wat kun je hiermee voor L&D?

Voor mezelf denk ik dat humor een punt is om winst op te behalen. Ook een e-learningmodule kan een grappige titel of ondertitel hebben. En als dat mensen overhaalt om door te klikken, dan heb je daar al een pluspunt te pakken. Daarnaast is het vermijden van verlies ook iets waar ik zeker wat mee kan. Bijvoorbeeld om iemand te overtuigen van een (leer)oplossing. En last-but-not-least zou ik het interessant vinden om te experimenteren met het principe dat een x-aantal anderen ditzelfde gedrag vertoond hebben. Daarbij vind ik x-aantal deelnemers hebben deze module succesvol afgerond wel een voorbeeld. Tegelijkertijd is dat ergens ook wel een ‘minimum-voorbeeld’ en moet dat nog een heel stuk beter kunnen. Ik denk er nog even over na dus…