Meest gelezen blogs in 2021

Meest gelezen blogs in 2021

Alweer een jaar voorbij! Time flies when you’re having fun! Zelf heb ik nu een heerlijk weekje vrij. Hopelijk geldt dat voor jou ook. En dan wil ik je, zo tussen de feestdagen door, graag voorzien van wat fijn leesvoer. Dus: wat waren mijn meest gelezen blogs in 2021?

Maar eerst even terugkijken

2021 was een jaar waarin weer veel nieuwe lezers mijn blog en mij persoonlijk wisten te vinden. Heel leuk! En welkom aan alle nieuwe lezers! En voor mezelf was 2021 ook een jaar waarin ik eerst niet zo goed wist wat ik wilde met mijn werk. Gelukkig waren er altijd vrienden en collega’s die wel wilde aanhoren waarover ik twijfelde; ook als ik mezelf niet eens meer kon volgen…. Inmiddels heb ik een nieuwe baan waar ik goed op mijn plek zit. Dus dat hele proces heeft ook wel wat opgeleverd. En voor dit blog komen er ook weer wat andersoortige artikelen denk ik. Maar dat ga je pas in mijn terugblik op 2022 lezen gok ik. Voor nu daarom weer even terug naar waar het hier echt om gaat: mijn 3 meest gelezen blogs in 2021!

Bekijk mijn LinkedIn-profiel

meest gelezen blogs in 2021

Nummer 1: Van concreet naar abstract

De onbetwiste nummer 1 van de meest gelezen blogs in 2021 is dezelfde als de nummer 1 van vorig jaar. Een blogpost over transfer van leren: van concreet naar abstract. De kern van deze blogpost? Verschillende onderzoeken laten zien dat het geven van concrete voorbeelden transfer makkelijker maakt. Tegelijkertijd kan dit juist ook problemen geven. Leerlingen kunnen de voorbeelden namelijk ook uit hun hoofd leren waardoor er geen transfer is. De clou is daarom om niet alleen concrete voorbeelden te geven, maar langzaam een overgang te maken van concrete voorbeelden naar meer abstracte representaties. 

Lees deze blogpost

meest gelezen blogs in 2021

Nummer 2: Wat is online onderwijs?

De nummer 2 is ook dezelfde als vorig jaar: de blogpost over online onderwijs: wat is online onderwijs? In ieder geval schreef ik deze post naar aanleiding van een serie micromodules van de Open Universiteit. In deze blogpost vertel ik waarom de definitie van online onderwijs eigenlijk een beetje vreemd is, wat ingeblikt onderwijs is, dat motivatie hoe dan ook altijd het grootste probleem is bij (online) onderwijs (of de uitdaging natuurlijk…) en over de inbedding in organisaties. Zo teruglezend zag ik ook dat ik beloofd heb om nog een keer terug te komen op een bepaalde kwestie. Namelijk of mensen niet eerder bereid zijn om te betalen voor face-to-face-onderwijs dan voor online onderwijs. Bij deze beloof ik dat ik dat in 2021 ga doen.

Lees deze blogpost
meest gelezen blogs in 2021

Nummer 3: Duolingo

Op nummer 3 een post die ik rond een Griekenlandvakantie schreef: Duolingo. Ik was er net geweest en vond het jammer dat ik niet goed genoeg kon communiceren. Het meest verbazingwekkende van Duolingo vond (en vind) ik dat het gratis is. En dat je ‘voor gratis’ zoiets goeds krijgt. Qua didactiek is het een combinatie van drill & practice en gamification-elementen. Dat is leuk, maar maakte ook dat ik er op een gegeven moment mee gestopt bent. Hoe verder ik kwam, hoe meer het als ‘gedwongen’ voelde om nog een level uit te spelen, zodat ik in de score bovenaan bleef staan. En voor mij werkte dat niet. Tegelijkertijd denk ik wel dat het het wel weer eens ga oppakken.

Lees deze blogpost

meest gelezen blogs in 2021

Nummer 4: Leerstijlen bestaan niet

Ja, een nummer 4 hoort natuurlijk eigenlijk niet in een top 3, maar ik doe het toch. De top 3 is namelijk precies hetzelfde als vorig jaar. En dat vind ik stiekem een beetje saai. Daarom wil ik graag ook de blogpost over leerstijlen (die niet bestaan) een eervolle vermelding geven. Want die gaat zo hard dat ‘ie denk ik volgend jaar de top 3 binnenkomt. Deze post gaat over de hardnekkige mythe van de leerstijlen. Ook al is al jaren bekend dat die niet bestaan, toch blijven ze steeds overal opduiken. Mijn favoriete quote uit het artikel dat de aanleiding was voor het schrijven van deze post: ‘Ik zeg altijd: leerstijlen bestáán niet. Mensen hebben geen leerstijl, ze hebben een voorkeursaanpak. En wat we het liefst doen, is niet altijd het beste voor ons. Veel mensen verkiezen taart boven wortels, maar geen enkele diëtist zal dat aanraden.’

Lees deze blogpost
Reacties zijn gesloten.