Microlearning tool: 7taps

Microlearning tool: 7taps

Eén van de vaste lezers van mijn blog (hoi!) tipte mij de microlearning tool ‘7taps’. En omdat ik het altijd interessant vind om nieuwe tools uit te proberen, ging ik ermee aan de slag. Om te kijken of het bruikbaar genoeg is of iets mee te willen. Maar ook als dat niet zo is, vind ik het testen van tools altijd interessant. Omdat het voor jezelf ook weer nieuwe inzichten oplevert. Spoiler: dat was hier ook zeker het geval!

.

Wat is microlearning?

Microlearning betekent letterlijk ‘klein leren’. Het omvat relatief kleine leereenheden en kortetermijn leeractiviteiten. Een microlearning duurt gemiddeld zo tussen de 3 en 7 minuten. De vorm kan verschillen. Van infographic tot en met een quiz, poll, link of afbeelding.

.

Belangrijk is dat je een microlearning maakt met als doel om van te leren. Er is dus een leerdoel, er is sprake van activiteit van de lerende en er is nagedacht over transfer naar de praktijk. En daarin verschilt microlearning van microcontent. Van microcontent kun je indirect wel iets leren, maar het is niet per se gericht op het bepalen van bepaalde leerdoelen.

.

Lees ook: Microlearning; wat, waarom en hoe

.
microlearning tool 7taps

.

Over de microlearning tool 7taps

In de tool 7taps kun je snel microlearnings maken, die eruitzien als een soort instagram stories. Vanzelfsprekend geoptimaliseerd voor mobiel. En zelfs de gratis versie heeft al een heleboel mogelijkheden. Zo kun je verschillende hoofdstukken aanmaken, waarin je dan vervolgens werkvormen kunt gebruiken. In de gratis versie zijn dat tekst, afbeeldingen (met gifjes), audio, video en een meerkeuzevraag. Dat is in de basis genoeg om een didactisch goede microlearning te kunnen maken. Met de thema’s die je kunt kiezen, zorg je ervoor dat het er goed uitziet. Er is een goede ‘how-to’, natuurlijk ook in de vorm van een microlearning. Daarnaast vind ik de inspirerende voorbeelden, die je kunt kopiëren en aanpassen ook heel handig. Voor een gratis tool heeft deze veel mogelijkheden dus. Let wel op dat je maar één microlearning zichtbaar kunt maken voor anderen. Als je grootsere plannen hebt, kun je dus niet zonder de betaalde versie.

.

Mijn mening

Over de mogelijkheden en de looks ben ik absoluut enthousiast. Het is denk ik een leuk product om microlearnings in te maken. Wel is het goed om (zoals bij alles en altijd natuurlijk) na te denken over hoeveel je er uiteindelijk gaat maken en voor welke doeleinden je ze gaat inzetten. Stand-alone? Naast e-learnings? Naast andere vormen van microlearning? En de vervolgvraag die daarbij hoort is hoe je ze gaat delen met je cursisten en ook hoe je dat overzichtelijk houdt. Teveel tools naast elkaar is meestal geen goed idee.

.

Na deze ‘disclaimer’ denk ik dat dit een leuke tool kan zijn als opwarmertje voor of als ‘nabrander’ van een andere activiteit. Dat kan een leeractiviteit zijn, maar dat hoeft niet per se. Stel dat je bijvoorbeeld een nieuw product hebt, dat je gaat presenteren aan je klanten. Daarbij zou je ook ervoor en/of erna iets kunnen doen met een microlearning. En dan kan iets met de looks van een instagram story juist wel een heel goed idee zijn.

.

Lees ook: cliffhangers bij online events en online onderwijs

.

En, last but not least, wat heb ik zelf geleerd van het uitproberen van deze tool? Ik denk vooral dat je deze vorm eerder moet zien als een story waar je wat van leert, dan een mini-vorm van e-learning. Dat maakt dat je (nog) visueler moet denken. Het is denk ik heel erg het principe van ‘show, don’t tell’. En de tekst die je gebruikt, mag veel korter en krachtiger. Hoewel ik normaalgesproken een hekel heb aan ‘halve zinnen’, werkt dat hier juist wel goed vind ik. De schrijfstijl mag veel losser dan in een e-learning. En ook een klein grapje tussendoor hoort wel bij deze vorm. Het is vergeleken met een e-learning die in een LMS staat wat informeler allemaal. Dat vond ik leuk, en het heeft mij zeker inspiratie gegeven om mezelf daarin uit te dagen en verder te ontwikkelen.

.

Reacties zijn gesloten.