Nooit te oud om te leren

Nooit te oud om te leren

Achter de geraniums zitten. Niet je ambitie als je ouder wordt. Al kan het best leuk zijn om te gluren naar je buren, ook dat heeft zijn grenzen. Maar niet iedereen verdwijnt achter de geraniums. Er zijn ook senioren die nog midden in het leven staan. Wat maakt dat je niet achter de geraniums terechtkomt? Dat heeft te maken met verschillende aspecten. Een daarvan is dat je nooit te oud bent om te leren. Het perroncollege ‘hoe word jij succesvol ouder?’ van de Open Universiteit gaat daarover.

Nooit te oud om te leren

Over perroncolleges

De Open Universiteit is een plek waar enorm veel wetenschappelijke kennis samenkomt. Om die kennis zoveel mogelijk te delen met iedereen zijn mini-perroncolleges ontwikkeld om, op de grote stations in Nederland te laten zien aan alle treinreizigers. Op digitale schermen op de perrons worden video-animaties getoond, die antwoord geven op een interessante (wetenschappelijke) vraag. En die vraag gaat dus ook wel eens over leren.

Nooit te oud om te leren

Reflectief vermogen

Succesvol ouder worden heeft veel te maken met reflectief vermogen: het vermogen om over jezelf na te denken. Je kunt jezelf daarbij doelen stellen op vier deelgebieden: je gezondheid, je cognitieve, mentale, fysieke en sociale ontwikkeling, betaalde of onbetaalde arbeid en zingeving of toekomstperspectief. Bij al die deelgebieden is zelfreflectie de basis van waaruit je kunt groeien.

Nooit te oud om te leren

Je cognitieve, mentale, fysieke en sociale ontwikkeling, ofwel leren is dus een belangrijke pijler om succesvol ouder te worden. Niet alleen om je kennis actueel te houden, maar ook om je werkzame leven op het juiste spoor te houden. Zodat het blijft passen bij je belastbaarheid en bij wat jij wilt in het leven.

Belangrijk daarbij is dat je zelf de regie neemt, zodat je aan het stuur zit in plaats van dat dingen je ‘overkomen’. Veel ouderen vinden dit lastig (aldus het perroncollege, don’t blame the messenger) en geven anderen de schuld op het moment dat blijkt dat ze kennis missen. Dan wordt er gezegd: ‘Dat wist ik niet,’ of ‘Ik kreeg er de tijd niet voor.’ Maar, hoewel je omgeving een grote rol kan spelen, maak je uiteindelijk je eigen keuzes. Als L&D’er heb je daarbij een rol in het meedenken hierover. Zodat iemand zijn werk met plezier, op een gezonde manier en goed kan blijven doen.

Lees ook: de VUCA-wereld

Reacties zijn gesloten.