Online werkvorm: rad van fortuin
Omdat het leuk is om zo af en toe over iets nieuws te bloggen, is het plan om ideeën voor online werkvormen met jullie te delen. En deze keer de eerste daarvan: het rad van fortuin. Of het de eerste én de laatste is, zal de tijd uitwijzen, maar in ieder geval is het bedoeld als het begin van meer van dit. Dus daarom vandaag een online werkvorm in de spotlight, en dan specifiek: het rad van fortuin.
Het televisieprogramma ‘het rad van fortuin’
Wat betekent het dat ikzelf het televisieprogramma nog ken? Ik ben bang dat het in ieder geval iets zegt over mijn leeftijd (au!). Het principe van het televisieprogramma? De kandidaten draaien aan een rad, waarbij ze uitkomen op een geldbedrag. Daarna moeten ze een letter raden. En als ze dat goed doen, krijgen ze het geldbedrag waar het rad op uitgekomen was. Met de werking van het rad kun je natuurlijk nog veel meer, zeker als je het online gebruikt.
De online werkvorm: rad van fortuin
De mensen van PhiliApp hebben een leuke online tool gemaakt voor het rad van fortuin. Daarbij zijn er een aantal nummers vooringevuld, die je kunt aanvullen, verwijderen en/of aanpassen. Met nummers erin kun je hem bijvoorbeeld gebruiken in combinatie met een vragenlijst. Je draait dan aan het rad en het nummer waar het op uitkomt, bepaalt de vraag die gesteld wordt (want ook die heeft een nummer). Je kunt de nummers ook helemaal weghalen en vervangen door een vraag. Het rad bepaalt dan welke vraag je stelt. Ook zou je deelnemers kunnen nummeren en zichzelf laten voorstellen als hun nummer gedraaid wordt. Dat werkt alleen goed als je nummers die al geweest zijn verbergt. Maar ook dat kan. Je kunt je ook voorstellen dat je de rollen van trainer en deelnemers omdraait en de deelnemers vraagt een rad te vullen met een x-aantal vragen over de stof. Volgens mij zijn er (naast deze) nog meer dan genoeg mogelijke toepassingen te verzinnen.
Ik vind het een mooie vorm die deelnemers actief en bij de les houdt, die interactief is, motiverend en doelgericht en ook kan bijdragen aan zelfverantwoordelijk leren. Daarmee zijn de kenmerken van online activerende werkvormen van Andernach (2004) ook weer afgevinkt :-). Actief aan de slag gaan met kennis en vaardigheden leidt uiteindelijk tot betere leerresultaten. En dat kan dus prima met deze werkvorm.
Lees ook: hekel aan activerende didactiek