Retrieval practice bij meerkeuzevragen
Een simpele aanpassing in meerkeuzevragen kan het leerproces aanzienlijk verbeteren: retrieval practice. Er is namelijk iets dat zo eenvoudig is, dat jij je vast afvraagt waarom er niet eerder iemand was die dit heeft bedacht. Ik vroeg me dat namelijk wel af. En het draait allemaal om een pauze van vier seconden – ja, echt waar! Benieuwd hoe deze korte break het leren op z’n kop zet? Lees dan snel verder.
Meerkeuzevragen effectiever maken
Dit artikel op de blog “Onderwijswetenschappen” bespreekt een studie gepubliceerd in het tijdschrift “Journal of Educational Psychology”. Deze studie onderzoekt hoe meerkeuzevragen (MCQ’s) effectiever gemaakt kunnen worden voor ‘retrieval practice’, een leerstrategie. De kern van de studie is het toepassen van een simpele truc: een pauze van vier seconden tussen het tonen van de meerkeuzevraag en de antwoordopties. Deze pauze stelt leerlingen in staat actief het antwoord uit hun geheugen op te halen voordat ze de antwoordopties zien. De resultaten van de studie laten zien dat deze stapsgewijze meerkeuzevragen effectiever zijn. Het effect was vooral sterk wanneer de antwoordopties zo waren dat gokken moeilijk was, en bij leerlingen die probeerden het antwoord uit het geheugen te halen tijdens de pauze.
Retrieval practice
Retrieval practice is een leerstrategie waarbij je informatie actief ophaalt uit het geheugen om het leren te verbeteren. In plaats van alleen informatie te herlezen of te herhalen, vraagt retrieval practice van leerlingen om zich actief te herinneren wat ze hebben geleerd. Dit proces helpt om de geleerde informatie steviger in het geheugen te verankeren. Het is effectief omdat het de hersenen dwingt om geleerde informatie te herhalen en te consolideren. En dat zorgt voor een beter langetermijngeheugen en gemakkelijker herinneren in de toekomst.
Lees ook: Eerst denken, dan Googlen
Kritische kanttekeningen
Let op: dit is één onderzoek dat gaat over het leren van taal. De resultaten zijn veelbelovend, maar dus niet per se generaliseerbaar naar allerlei andere contexten. Daarnaast kan de praktische toepassing in diverse onderwijssituaties een uitdaging zijn. Het vereist mogelijk aanpassingen in bestaande onderwijssystemen of technologieën. Op LinkedIn zag ik dat daarover al vragen werden gesteld aan leveranciers van LMS-systemen. En ook goed om te weten: stapsgewijze presentatie werkt niet als leerlingen alleen maar op het antwoord wachten. Het werkt wel als leerlingen in de pauze voordat de antwoorden verschijnen actief proberen om het antwoord te bedenken. Dus als je het uitprobeert, denk ook na over de passende instructie.