Slimme AI of een slimme student? Wie maakte deze toets?

Slimme AI of een slimme student? Wie maakte deze toets?

Is deze toets gemaakt door een student of door slimme AI? Kunstmatige intelligentie (AI) verovert het onderwijs en dat brengt spannende maar uitdagende veranderingen met zich mee. Recent onderzoek laat zien dat docenten steeds vaker worstelen om te bepalen of een antwoord door een student of een slimme AI is gegeven. Dit vraagt om innovatieve maatregelen en nieuwe aanpakken om toetsing en examinering toekomstbestendig te maken. Ik las daar een artikel over.

Slimme AI

Onderzoekers hebben ontdekt dat docenten steeds meer moeite hebben om onderscheid te maken tussen antwoorden van studenten en antwoorden gegenereerd door kunstmatige intelligentie (AI). Vooral bij multiplechoicevragen en essays is het verschil moeilijk te zien. Dit stelt het onderwijs voor een groot probleem: hoe waarborgen we de eerlijkheid en betrouwbaarheid van toetsen? Het artikel roept op tot maatregelen zoals het verbeteren van toetsvormen en het verhogen van toezicht tijdens examens.

slimme AI
Deze afbeelding is gegenereerd door AI

Maatregelen

Een belangrijke oplossing is het verbeteren van de toetsvormen. In plaats van standaard multiplechoicevragen, kunnen complexere en meer open vragen worden gebruikt. Deze vragen vereisen hogere-orde denkvaardigheden en zijn moeilijker voor AI om te repliceren. Daarnaast wordt er gepleit voor meer persoonlijk toezicht tijdens examens, om de kans op misbruik van AI te verkleinen. Een andere aanbevolen maatregel is het trainen van docenten in het herkennen van AI-gegenereerde antwoorden.

Lees ook: Maak je examens AI-proof

Conclusie

Persoonlijk denk ik dat het AI-proof maken van examens door andere vormen te kiezen de beste ‘way to go’ is. Pas je toetsvormen aan door bijvoorbeeld open vragen en projectgebaseerde opdrachten te gebruiken die hogere-orde denkvaardigheden vereisen. Die zijn namelijk moeilijker te repliceren door AI.

In een wereld waar AI steeds prominenter wordt, moeten we onze examinering aanpassen om studenten voor te bereiden op de uitdagingen van de toekomst. Dit is niet alleen onvermijdelijk, maar ook noodzakelijk om examinering relevant en eerlijk te houden.

Reacties zijn gesloten.