Snel, sneller, snelst: dé trend in e-learning

Snel, sneller, snelst: dé trend in e-learning

Gespot op LinkedIn: snel, sneller, snelst: dé trend in e-learning content. Alleen heet ‘ie daar kort, korter kortst en is onderdeel van een artikel over 6 opvallende trends in digital learning. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Het artikel licht een aantal opvallende trends uit, die anders dan anders zijn. Met als doel om niet te vervallen in ‘all time trends’ als VR en Learning Analytics. Eén van die trends is snel, sneller, snelst.

Microlearning en nanolearning

Microlearning betekent letterlijk ‘klein leren’. Het omvat relatief kleine leereenheden en kortetermijn leeractiviteiten. Een microlearning duurt gemiddeld zo tussen de 3 en 7 minuten. De vorm kan verschillen. Van infographic tot en met een quiz, poll, link of afbeelding.

Belangrijk is dat je een microlearning maakt met als doel om van te leren. Er is dus een leerdoel, er is sprake van activiteit van de lerende en er is nagedacht over transfer naar de praktijk. En daarin verschilt microlearning van microcontent. Van microcontent kun je indirect wel iets leren, maar het is niet per se ontwikkeld met het oog op het bepalen van bepaalde leerdoelen.

Lees ook: Microlearning: wat, waarom en hoe?

TikTok-filmpjes kun je eerder zien als nanolearning. Bij nanolearning is de studielast nog korter: zo’n twee minuten. Nanolearning focust zich op zeer specifieke vaardigheden. Is een tijd van maximaal 2 minuten niet te kort om te leren? Ik denk dat dit er vanaf hangt of die nanolearning dan het enige is wat je doet. Als je bijvoorbeeld een ‘how to’ bekijkt om een bepaald technisch probleem op te lossen, ga je daarna uitproberen of dat werkt. En dan breid je het leren in feite dus al uit. Daarnaast ben ikzelf regelmatig verbaasd over wat iemand in een heel korte tijd kan uitleggen. Kenmerkend voor dit soort formats is overigens ook dat er heel veel gebeurt op visueel en auditief vlak. Enerzijds is dat mooi, omdat gebruikers dat vanuit social media gewend zijn. Anderzijds is het wel belangrijk om daar vanuit het perspectief van leren goed over na te denken. Immers, de principes van multimedialeren gelden ook voor nanolearning.

snel
Afbeelding van SAIYED IRFAN A via Pixabay

Leren via Whatsapp

Een vorm die past bij deze trend en die je vaak langs ziet komen (met als kleine disclaimer dat dit ook kan komen omdat ze hun marketing goed doen) is leren via Whatsapp. Wat je doet is in feite een Whatsapp-conversatie opbouwen met standaard elementen van Whatsapp. Denk aan tekst, afbeeldingen en video. Maar je kunt ook meerkeuze vragen en open vragen maken. En functies als tekst vetgedrukt maken en emoji’s zijn ook te gebruiken. Het resultaat zie je als lerende meteen. Ik denk dat dit een leuke vorm is, en het met name interessant is dat je een platform gebruikt dat iedereen toch al gebruikt. Je hoeft er dus niet apart voor in te loggen, zoals je op een LMS wel doet. Mijn eigen ervaring is dat je deze leervorm ook snel in elkaar kunt zetten. Al blijft het belangrijk om eerst na te denken over opbouw en structuur enzo. Maar dat geldt natuurlijk altijd voor alles.

Snel content verzamelen

Dit is wel een beetje de vreemde eend in de bijt hier, maar toch… Ook die kleine stukjes leercontent heb je tegenwoordig steeds sneller gevonden. Google Search en Bing maken het je gemakkelijk door bij een zoekterm te filteren en meteen relevante kennisbrokjes te tonen. Daanaast kan OpenAI ook een fijn hulpmiddel zijn. Bijvoorbeeld omdat je via dat platform een tekst laat genereren.

Reacties zijn gesloten.