Succesfactoren voor een leercultuur

Succesfactoren voor een leercultuur

Via LinkedIn kwam ik een whitepaper op het spoor. Over succesfactoren voor een leercultuur. En dat vond ik om twee redenen interessant. Allereerst omdat het iets is waar ik voor mijn werk mee bezig ben. Maar ook omdat degene die de whitepaper deelde hem promootte met het volgende citaat: ‘Medewerkers die zich jaren lang op de vingers gekeken voelen, komen niet automatisch in de modus om zichzelf en anderen eens even lekker te gaan ontwikkelen’. Genoeg redenen dus om deze whitepaper te lezen en mijn bevindingen te delen met jullie.

De lerende organisatie

Welke organisatie wil er nu geen lerende organisatie zijn? Want dat wordt vaak toch wel gezien als de sleutel om succesvol te zijn en te blijven. Een lerende organisatie is in staat om snel op veranderingen in te spelen door scholing, ontwikkeling en initiatief te stimuleren.

Alhoewel theorie├źn daarover al zo’n 30 jaar oud zijn, staat dit ‘droombeeld’ meestal nog ver af van de werkelijkheid. Daarom wordt ervoor gepleit om de lerende organisatie anders te bekijken. Meer als een visie die leren en ontwikkelen als het fundament ziet van een duurzaam succesvolle organisatie. En dat is mooi, maar tegelijkertijd ook heel lastig en ongrijpbaar. Omdat het zich begeeft op het snijvlak tussen gedrag, het cognitieve en organisatiecultuur.

Dat we nog behoorlijk veraf zijn van de ultieme lerende organisatie, betekent trouwens zeker niet dat er niet geleerd wordt binnen organisaties. Op de werkvloer vindt veel spontaan leren plaats. Bedrijven vinden het lastig om daar grip op te krijgen. Om dat expliciet en zichtbaar te maken. Het is dan ook maar de vraag of bedrijven hun eigen goede voorbeelden van leren wel genoeg zien en waarderen.

leercultuur
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Succesfactoren voor een leercultuur

Wat zijn dan de factoren die wel eens een grote bijdrage zouden kunnen leveren aan een leercultuur? De whitepaper noemt deze:

  • empowerment van het individu
  • ontwikkelgericht leiderschap
  • formaliseren en uitwisselen van informele leerinterventies
  • stimuleren van teamleren
  • veilige experimenteer- en feedbackcultuur
  • infrastructuur voor (informeel) leren
  • heldere strategische visie op leren en ontwikkelen

Lees ook: Een leercultuur is niet hetzelfde als veel trainingen aanbieden

Belangrijkste leerpunten voor mezelf

  • Een visie op leren is een belangrijke basis. Maar nog belangrijker is dat die visie gedragen wordt. Omdat je uiteindelijk wilt dat die in het DNA van de hele organisatie terechtkomt. En dus niet alleen in het DNA van het MT of van L&D.
  • Leg de meest succesvolle informele leerinterventies vast en deel ze met anderen. Zodat zij er hun voordeel mee kunnen doen en zodat zij die leerinterventies beter kunnen maken.
  • Maak ruimte voor experimenten en beloon medewerkers voor het proberen van iets nieuws.
  • Implementeer een aantal simpele, maar succesvolle leerinterventies. Vanuit het idee dat dit soort makkelijke successen zorgen voor enthousiasme en draagvlak.
Reacties zijn gesloten.