Van online teaching naar blended learning

Van online teaching naar blended learning

Via LinkedIn ontdekte ik het rapport ‘Leren van online doceren: geleerde lessen uit de coronapandemie‘. Over hoe docenten van de hogeschool InHolland hebben geleerd over online onderwijs. Op zich al interessant natuurlijk. Maar nog interessanter is de ambitie om uiteindelijk blended learning op een goede manier neer te zetten. De adviezen daarover zijn niet alleen handig voor hoger onderwijs. De moeite te waard om te delen dus.

Emergency Remote Teaching

Online onderwijs in coronatijd. Hoe het zo gekomen is? Dat verhaal kent iedereen wel. Er moest acuut iets gebeuren. Daarom werd het klassikale onderwijs één-op-één omgezet in een online variant. Heel logisch, maar vanuit didactiek niet de beste aanpak. Het wordt niet voor niets ‘Emergency Remote Teaching’ genoemd.

En toen bleek het allemaal wat langer te gaan duren. Online onderwijs kreeg daarom een meer structureel karakter. Docenten werden er handiger mee. Ze voelden zich vrijer. En stapten over naar het meer transformeren van hun onderwijs. Stiekem keken ze ook al een beetje vooruit. Naar het onderwijs van de toekomst. Voor hogeschool InHolland is dat ‘blended learning’. En hun rapport zegt leerzame dingen over wat daarvoor nodig is.

Stap 1: Help misverstanden over blended learning de wereld uit

Wat docenten nu doen is ‘online teaching’. Dat is niet hetzelfde als ‘blended learning’. Blended learning heeft een andere noodzaak, andere doelstellingen, en een andere organisatievorm. Daarnaast is er nu een heel ander tijdspad. Het is daarmee echt anders dan online teaching. Maar docenten zien dat niet zo. Want het heeft toch allebei te maken met online leren? Dat is dus een misverstand dat uit de wereld geholpen moet worden. Daarnaast heeft online onderwijs, door de afgelopen periode, het imago gekregen van ‘minder onderwijs’. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Op allebei de gebieden is er dus werk aan de winkel.

blended learning

Stap 2: Maak de doelstellingen van blended learning expliciet

En nee, die doelstellingen zijn niet hetzelfde als een andere manier van organiseren. Zoals met alles op het gebied van leren en ontwikkelen is het een middel waarmee je een bepaald didactisch doel wilt bereiken. En dat doel moet helder zijn. In het rapport vind je een mooi overzicht met mogelijke doelstellingen. Daarbij is het belangrijk dat die door iedereen als duidelijk, gemeenschappelijk, relevant en haalbaar worden gezien.

Lees ook: Leren en ontwikkelen in coronatijd

Stap 3: Gebruik een groeimodel voor blended learning

Je hoeft niet volgend jaar op ultiem-inspirerend-niveau te zitten met blended learning. Dat levert waarschijnlijk ook alleen maar frustratie op. Kies een groeimodel en maak dat expliciet. Zo weet je waar je over 1, 2 en 5 jaar wilt staan en dus ook naar welke kwaliteitseisen je toewerkt. Het rapport linkt naar twee voorbeelden van groeimodellen.

Reacties zijn gesloten.