Versla de vergeetcurve: versterk je geheugen met herhaling
Stel je voor dat je urenlang studeert voor een belangrijk examen. Je voelt je zelfverzekerd, je herinnert je elk detail… tot het moment dat je het examen daadwerkelijk maakt. Waarom lijkt het alsof alle informatie uit je hoofd is verdwenen? Dit scenario kennen de meesten van ons wel, maar wat ligt hieraan ten grondslag? Dat is de vergeetcurve. Ik vertel je er meer over.
Vergeten gaat snel
Het menselijk brein is een wonder, maar net zoals elke supercomputer heeft het zijn beperkingen. Een van de meest frustrerende beperkingen is ons vermogen om informatie te behouden. Dit fenomeen staat bekend als de vergeetcurve, voor het eerst geïdentificeerd door de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus in de late 19e eeuw. Zijn onderzoek onthulde dat zonder herhaling, de kennis die we opdoen snel vervaagt, waarbij een schokkende 50% van de informatie binnen een uur verloren gaat. Na een dag kunnen we ons 70% niet meer herinneren, en na een week is dat bijna 90%. Vraag jezelf af: hoeveel van wat je vorige week hebt geleerd, is nu nog toegankelijk in je geheugen?
De vergeetcurve
Dit snelle verlies van informatie kan erg frustrerend zijn. Vooral als je studeert of werkt in een omgeving waar kennis macht is. Het is alsof je constant tegen de stroom in zwemt. Je investeert tijd en energie in het leren van iets nieuws, maar ontdekt vervolgens dat je geheugen meer lijkt op een zeef dan een spons.
Deze ‘lekkage’ van kennis komt door de manier waarop onze hersenen informatie coderen en ophalen. Informatie die niet belangrijk wordt gevonden of die niet regelmatig wordt herhaald, wordt langzaam uit onze hersenen gefilterd. Dit is een natuurlijk proces om ons te beschermen tegen informatie-overload.
Lees ook: Leertheorieën op een tijdlijn
De kracht van herhaling
Gelukkig is er een manier om de vergeetcurve tegen te gaan: de kracht van herhaling. Door informatie regelmatig te herhalen, versterken we de verbindingen in onze hersenen, waardoor de kans groter wordt dat we het ons herinneren. Denk aan het leren van een nieuwe taal; de woorden die je regelmatig gebruikt, blijven hangen, terwijl de woorden die je zelden tegenkomt, verdwijnen.
Ebbinghaus suggereerde dat door op strategische tijdstippen te herhalen, zoals direct na het leren, en dan een dag, een week en een maand later, we de informatie effectiever in ons langetermijngeheugen kunnen opslaan. Dit staat bekend als gespreid herhalen, een techniek die breed wordt toegepast in moderne educatieve methoden en apps voor taalverwerving. Heb je ooit gemerkt dat je iets beter onthoudt als je het over verschillende dagen verspreidt? Een studie gepubliceerd in het tijdschrift ‘Applied Cognitive Psychology’ toonde aan dat studenten die gespreid herhalen toepasten, significant betere resultaten behaalden op geheugentests dan studenten die dat niet deden.