Versnacking van content

Versnacking van content

Content op verschillende mediaplatformen gaat steeds meer op elkaar lijken. Want zeg eens eerlijk: hoe vaak zie jij een reel die ook als TikTok geplaatst wordt? Juist ja: heel vaak. Overal zie je dat kortere content een steeds prominentere rol krijgt. Hierin lijkt mee te spelen dat mensen een steeds kortere spanningsboog hebben. De NPO deed onderzoek naar deze steeds kortere content, onder de noemer: versnacking van content.

Content als een snack

Versnacking van content dus. Visueel ingesteld als ik ben denk ik dan meteen aan frituur. Van die ovensnacks ofzo. Maar misschien ligt dat ook aan het tijdstip waarop ik dit schrijf. Het onderzoek gaat over de behoeftes van de verschillende doelgroepen als het gaat om de lengte van content. Hierbij is gekeken naar context, soort content (lezen, luisteren, kijken), activiteit, platformen, en onderwerpen.

Kortom: interessant voor marketing en communicatie, maar ook voor L&D’ers. Het zegt immers iets over wat onze doelgroepen graag lezen, luisteren en/of kijken en hoe lang ze daarover willen doen. En daar kun je dan ook iets mee voor leren. Of niet natuurlijk, maar dat is dan een bewuste keuze. Het rapport is opgebouwd aan de hand van drie hoofdlijnen die de behoeftes van de verschillende doelgroepen als het gaat om de lengte van content verder toelichten:

  1. Volgen van social media en kijken (ultra)korte content is veel belangrijker voor jongeren.
  2. Jongeren consumeren (ultra)korte content tussendoor (verspreid over de dag) en delen dit vaker met anderen.
  3. Jongeren besteden veel tijd aan ultrakorte content, hebben moeite om te stoppen en concentratie voor langere content is lager.
versnacking van content
Afbeelding gecreëerd door OpenAI’s ChatGPT

Mijn bevindingen

Wat ik interessante conclusies vond:

  • Naarmate men ouder wordt, vindt men het belangrijker om via korte nieuwsberichten op de hoogte gehouden te worden van het nieuws (50-plussers 62% vs. 36% 16-24-jarigen). De jongeren scannen liever artikelen en koppen dan dit echt te lezen, in tegenstelling tot de 35-plussers.
  • Voor driekwart van de Nederlanders geeft korte content regelmatig aanleiding om langere content te gebruiken.
  • Het bekijken van lange content heeft een piekmoment in de avond, korte content wordt gesnackt, verspreid over de hele dag en tegelijkertijd met andere content of activiteiten.
  • 42% kijkt liever lange videocontent die aansluit bij hun interesses dan meerdere korte filmpjes die niet altijd aansluiten bij hun interesses.
  • Nederlanders luisteren liever een miniserie van een podcast van vier afleveringen van elk 15 minuten dan een eenmalige podcast van 45 minuten.

Kortom: er is nog hoop voor de langere content, zolang je maar de interesse raakt. En er zijn ook kansen voor langere content door het in kortere stukjes op te delen.

Reacties zijn gesloten.