Waarom branchekennis belangrijk is voor L&D’ers
Branchekennis is belangrijk voor L&D’ers. Omdat je een betere L&D’er bent als je de branche waarvoor je werkt snapt. Waarom is dat zo? Hoe werkt dat? En hoe ver moet je daarin gaan?
Dat leek me meer dan interessant genoeg voor een blogpost. En o ja, de inspiratie voor dit onderwerp komt ook naar aanleiding van het luisteren naar deze podcast. Maar ik vul de informatie daaruit graag aan met mijn eigen perspectief en ervaringen. Daar gaan we dus!
Serieus genomen worden
Branchekennis zorgt ervoor dat je serieus genomen wordt. Want mensen danken dat je het wereldje voldoende kent en voldoende begrijpt waar ze mee bezig zijn. En dat zorgt weer voor ‘goodwill’ en de ‘gunfactor’ (en ja, dat zijn niet mijn favoriete woorden, maar ze dekken wel de lading). Dat kan er weer voor zorgen dat het lukt om een opdracht binnen te halen en een opdracht goed uit te kunnen voeren.
Daarbij blijft natuurlijk wel gelden dat jij niet de expert bent in die branche. Sterker nog, het werkt meestal beter als je jezelf ook niet zo opstelt. Want dat maakt dat je vanuit een open houding en nieuwsgierigheid allerlei vragen kunt stellen. En de antwoorden op die vragen begrijp je beter en/of kun je beter plaatsen vanuit de kennis van de branche die je hebt.
Weten wat je doet en wat werkt
En daarmee komen we eigenlijk al bij een tweede voordeel terecht. Als je weet in wat voor wereld je werkt, wat iemand doet en hoe het vak beleefd wordt, kun je daar in je oplossingen ook bij aansluiten. Een mooi magazine dat je op tafel legt, kan een prima leeroplossing zijn voor schoonheidsspecialisten. Terwijl het in andere branches meteen bij het oud papier gegooid wordt. Dat soort dingen dus…
Als je de branche begrijpt, is het ook makkelijker om in te schatten wat het verschil maakt tussen een expert en een beginner. En wat nu echt de issues zijn die spelen in de praktijk. Door daar de inhoud op te laten aansluiten, is de kans dat die ook ergens landt een stuk groter.
Transfer
Natuurlijk gaat het niet alleen om het laten landen van je inhoudelijke verhaal. Je wilt ook dat het in de praktijk toegepast wordt. Transfer, het toepassen van wat je geleerd hebt in een nieuwe situatie, is één van de moeilijkste dingen bij leren. Maar als je de branche goed kent, is het makkelijker om te zorgen voor zowel nabije als verre transfer.
Nabije transfer betekent dat de leersituatie erg lijkt op de situatie waarin je het moet toepassen. Daarnaast is het ook makkelijker om te zorgen voor verre transfer. Bij verre transfer zijn de taken vaak complexer. Kennis moet bijvoorbeeld gecombineerd worden of net iets anders worden toegepast. Het gaat vaak ook om situaties waarin er niet één juiste aanpak is. Omdat je de werksituatie goed kent, kun je slimme manieren bedenken om beide vormen van transfer te stimuleren. Voor hoe je dat kunt aanpakken, verwijs ik je graag naar de blog die ik daarover al eerder schreef.
Lees ook: Transfer van leren
Hoe kom je aan branchekennis?
Je komt aan branchekennis door te zorgen dat je ‘ondergedompeld’ wordt in de branche. Dat doe je bijvoorbeeld door met mensen te praten, een werkdag mee te lopen of over nieuwe ontwikkelingen te lezen. Meelopen wordt waardevoller als je zelf ook dingen doet of probeert te doen. Je ervaart dan namelijk meteen wat er lastig is vanuit het perspectief van een beginner, krijgt de beginnersuitleg en merkt direct waarop een expert je corrigeert en waarom.
En ja, dat kost tijd. Maar de winst die je maakt door deze tijd te investeren, is dat altijd (meer dan) waard. Tenminste dat is mijn eigen ervaring. Omdat het altijd leidt tot betere (leer)oplossingen en ook tot betere relaties.