Waarom e-learning een hook nodig heeft

Waarom e-learning een hook nodig heeft

Wat vind je van deze e-learning? Die vraag krijg ik vaak. En mijn antwoord hangt vaak af van één ding: is er een hook die mijn aandacht grijpt? Want zonder zo’n inhaker voelt het als een toneelstuk dat halverwege scène 3 begint – en dat maakt afhaken wel héél makkelijk.

Waarom een hook onmisbaar is

Een hook is niet zomaar een grappige opening of een slimme zin. Het is een bewuste manier om de aandacht van de lerende te verdienen. Zonder hook voelt je module als een gemiste kans. Je krijgt maar één kans op een eerste indruk, en als die bestaat uit leerdoelen en definities… tja.

Een goede hook zorgt ervoor dat iemand wil weten wat er komt. Het maakt nieuwsgierig, triggert herkenning of roept vragen op. En dat is precies wat je nodig hebt om lerenden actief mee te nemen in wat je ze wilt laten begrijpen, kunnen of voelen.

Toch zie je nog vaak e-learningmodules die starten met droge context, een uitleg over het platform of standaardinstructies. Geen haakje. Geen scène 1. En dus geen aandacht.

Wat is een hook precies?

In de podcast Trek mensen in je e-learning hoor je praktische voorbeelden van hooks. Denk aan een confronterende vraag, een anekdote waarin je jezelf herkent of een onverwacht feit.

Een goede hook:

  • sluit aan op de belevingswereld van de lerende;
  • maakt nieuwsgierig;
  • is kort, concreet en oprecht.

En nee: een hook redt geen slechte e-learning. Maar hij kan wel het verschil maken tussen afhaken of doorklikken.

Hoe gebruik je het als onderwijskundige?

  1. Denk vanuit de lerende. Wat vinden ze lastig, irritant of interessant? Daar zit je haakje.
  2. Begin niet met de hook. Laat eerst je inhoud staan. Zoek dan een hook die daarbij past.
  3. Experimenteer. Wissel af tussen een vraag, een voorbeeld of een feit. En kijk wat werkt.
  4. Blijf geloofwaardig. Geen clickbait, geen sensatie. Gewoon iets dat blijft hangen.
  5. Luister de podcast. Trek mensen in je e-learning zit bomvol inspiratie.

Van scène 3 terug naar scène 1

Een goede e-learning begint niet bij de leerdoelen. Die begint bij de aandacht. En die krijg je door even stil te staan bij je start. Want als je erin slaagt om mensen echt het verhaal in te trekken, dan is de kans veel groter dat ze het ook afmaken – én onthouden.

Reacties zijn gesloten.