Waarom ik geen fan ben van een verplichte volgorde in e-learning

Waarom ik geen fan ben van een verplichte volgorde in e-learning

Ik denk dat de vraag of we een verplichte volgorde kunnen inbouwen zo ongeveer in ieder e-learning traject wel voorkomt. Omdat je dan zeker weet dat iedereen alle content gezien heeft. En omdat je dan zeker weet dat de modules in de juiste volgorde gevolgd worden. Maar is dat wel zo’n goed idee? Ik denk van niet en ik vertel je waarom.

Het doel van een verplichte volgorde

Het idee achter een verplichte volgorde is vaak wel ‘nobel’. Je hebt immers een mooie e-learning gemaakt, en je wilt dat deelnemers er zoveel mogelijk uithalen. Dus wil je graag dat deelnemers alles zien. Dan is het best gebruikelijk om je cursus zo te ontwerpen dat deelnemers hem in een vaste volgorde moeten doorlopen. En dus pas verder kunnen met het volgende deel als het eerdere deel is afgerond. Zo voorkom je dat een deelnemer een deel van de e-learning of zelfs de hele e-learning overslaat.

Nadelen

In theorie klinkt het logisch om dat zo te doen. De praktijk is echter anders. Een verplichte volgorde kan leiden tot:

  • verveling of frustratie bij sommige deelnemers als ze al bekend zijn met de stof.
  • demotivatie bij sommige deelnemers als ze moeite hebben met het begrijpen van bepaald materiaal en hierdoor langer moeten wachten voordat ze verder kunnen met het volgende onderwerp wat ze misschien beter ligt.
  • het gevoel om niet zelf ‘in charge’ te zijn en geen autonomie te hebben over het eigen leerproces en daardoor minder/geen motivatie om te leren.
verplichte volgorde
Afbeelding van Mudassar Iqbal via Pixabay

Mijn advies

Daarom denk ik dat het beter is om het principe van een verplichte volgorde los te laten. Dat betekent overigens wel dat ik vind dat je de stof in een ideale volgorde moet aanbieden en dat ook zo uitlegt aan de deelnemer. Dan is het vervolgens aan hem om te bekijken wat hij daarmee doet. Als je een eindtoets hebt, kun je die wat mij betreft ook al prima openstellen. Want als iemand de eindtoets niet haalt, kan dat juist motiverend zijn om bepaalde onderwerpen te bestuderen. Je leert dan een stuk gerichter: op de dingen die je nog niet weet.

Reacties zijn gesloten.