Wat doet een onderwijskundig projectleider?
Ja, wat doet een onderwijskundig projectleider? Op feestjes vind ik het wel eens jammer dat ik een beroep heb dat (blijkbaar) lastig uit te leggen valt. Als je politieagent of verpleegkundige bent is het voor anderen een stuk overzichtelijker wat je precies doet. Terwijl ikzelf denk dat ik het best goed uitleg. En dat het interessant is om te weten dat dit ook een beroep is. Want: een beroep dat je niet kent, daar kies je immers niet voor. Dus hoop ik je in deze blogpost enthousiast te maken!
Onderwijskunde
Onderwijskunde is de wetenschap die processen rond leren en ontwikkelen wil beschrijven, begrijpen en verklaren. Als onderwijskundige gebruik je die kennis om ervoor te zorgen dat leren en ontwikkelen zo optimaal mogelijk verloopt. Dat kun je in het onderwijs doen, maar ook in het bedrijfsleven. Onderwijskundigen ontwikkelen bijvoorbeeld leermiddelen (e-learnings, boeken, werkboeken), maar denken ook na over trainingen, handleidingen, stappenplannen en/of werkinstructies. Onderwijskunde heeft raakvlakken met organisatieontwikkeling en -verandering, maar ook met marketing en communicatie. De definitie van leren is immers een blijvende verandering van gedrag. Daarnaast is er vaak (ook) een organisatorische reden om leren te willen stimuleren. En marketing en communicatie? Nou, het is belangrijk om mensen enthousiast te maken voor jouw leeroplossing én om zichtbaar te maken wat je doet, zodat je meerwaarde duidelijk is.
Lees ook: Waarom onderwijskunde studeren
Onderwijskundig projectleider
Als onderwijskundig projectleider stuur je onderwijskundige projecten aan. En ja, dat is een heel algemene uitleg, maar dat komt omdat de inhoud ervan heel breed en heel verschillend kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een methode voor mbo-onderwijs of voor de opleiding voor een branche. Maar het kan ook het opzetten van een leiderschapstraject zijn, een blended learning traject, een onboarding of het verbeteren van werkplekleren. Over het algemeen ben je daarbij van het begin van het project betrokken en laat je het pas los als je bij de implementatie en/of exploitatie bent aangekomen.
Jij bent degene die (samen met je team) een plan maakt en dat in een offerte (ofzo) aan je (interne) klant uitlegt en verkoopt. Daarna ga je aan de slag met de uitvoering. Dat gaat over dingen als een plan van aanpak en planning. Je zorgt dat de voorbereidende werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat kan bijvoorbeeld een didactisch concept zijn, maar ook een leerdoelendocument of een schrijfwijzer. Daarbij houdt je de match met vorm, gekozen middel en doelgroep steeds in de gaten. Vervolgens gaat de daadwerkelijke ontwikkeling van start.
De onderwijskundig projectleider bewaakt de voortgang (kaders, planning, budget) en stuurt aan op kwaliteit. Dat laatste betekent dus ook dat jij degene bent die de kwaliteitslat legt en je team ondersteunt en stimuleert bij het behalen van dat kwaliteitsdoel.
Intussen denk je zelf alweer verder. Bijvoorbeeld aan de implementatie en exploitatie. Want je kunt iets heel moois maken, maar als het niet gebruikt wordt, is het zonde van de tijd en energie geweest (beetje zwart-wit, maar je snapt vast wat ik bedoel). Daarvoor overleg je met degenen die dat stokje van jou gaan overnemen.
En op het moment dat je project staat en af is, dan is het tijd om dat te gaan vieren. Want bij mijlpaalmomenten hoort altijd een feestje. De onderwijskundig projectleider is degene die dat feestje mag organiseren.
Het leuke aan onderwijskundig projectleider zijn
Het leuke aan onderwijskundig projectleider zijn, vind ik vooral dat het heel veelzijdig is. Het gaat enerzijds om het bedenken van wat de producten zijn die er gaan komen; hoe je dat wilt en hoe het onderwijskundig gaat werken. Anderzijds gaat het om het in goede banen leiden van het project, brandjes blussen. overzicht hebben, vooruitdenken en zorgen dat dingen soepel lopen. En daarbij vind ik de samenwerking met het team en wat je kunt doen om je team optimaal te laten presteren, te laten groeien en te zorgen dat het leuk is, nog wel het beste onderdeel. Omdat dat gaat om het leren en ontwikkelen van je eigen team: je teamleden helpen om betere onderwijskundigen te worden, zonder dat je te voorschrijvend bent of het werk voor ze doet, maar op zo’n manier dat ze zelf die stappen zetten. Dat vind ik heel mooi!
Wil je reageren en/of heb je vragen? Stuur dan gerust een berichtje via LinkedIn.