Wat kan L&D leren van Clubhouse?

Je moet haast wel onder een steen geleefd hebben, als je niets hebt gemerkt van de Clubhouse-hype. Een live audiostream met rooms over bepaalde onderwerpen. Je kunt meeluisteren, meepraten en/of zelf een room hosten. Het is live, authentiek en persoonlijk. Hoe verbind je Clubhouse aan L&D? En wat kan L&D leren van de lancering van Clubhouse?

Audio is terug

Misschien als reactie op alle videobelgaarheid? Een podcast is natuurlijk al een vorm van audio on demand, maar Clubhouse is anders omdat je er actief aan mee kunt doen. Meeluisteren, maar ook zelf het gesprek aangaan. Het opnemen van gesprekken is trouwens verboden. Dat helpt waarschijnlijk ook om meer dingen te durven zeggen.

Clubhouse
Afbeelding van Gordon Johnson via Pixabay

FOMO

Niet opnemen, betekent ook dat je niet terug kunt luisteren. En je er dus op het moment zelf echt bij moet zijn. Heel anders dan bij bijvoorbeeld een webinar, die je plant om te gaan kijken, waar je vervolgens op het moment zelf geen zin in hebt, en dan bedenkt dat je ‘m later wel terugkijkt (en in mijn geval dat vervolgens niet doet of echt heel veel later). In Clubhouse heb je het gesprek dan echt gemist. En dat maakt dat de ‘fear of missing out’ (FOMO) wel heel ‘real’ is. Mensen blijven dan ook urenlang op de app hangen om maar niets te missen.

Schaarste

Voor Clubhouse moet je een iPhone hebben (of ander Apple-device) én een invite. Daarmee creëer je een gevoel van schaarste. Iets dat moeilijker te verkrijgen is, lijkt waardevoller. Dat principe wordt toegepast om je over de streep te halen om de app te downloaden en te zorgen dat je een ‘invite’ bemachtigd.

Onboarding is belangrijk

Je ervaring wordt bepaald door de mensen en clubs die je volgt. En dat kan nogal veel en overweldigend zijn, waardoor je afhaakt. Een goede onboarding of een goed opstartproces voorkomt dat. Het helpt je de weg te vinden en te kiezen. En zorgt dat je uiteindelijk enthousiast deelnemer wordt én blijft.

Mensen krijgen een stem

De audio geeft mensen letterlijk een stem. Clubhouse zit vol met mensen die bereid zijn om hun expertise te delen en anderen te helpen. Voor L&D betekent dat bijvoorbeeld dat het een manier is om kennis die in de hoofden van de mensen zit te ontsluiten. Als iemand dat in een eigen room doet, zet diegene zichzelf meteen in de spotlight als expert.

Lees ook: podcasts voor leren

Het bieden van waarde loont

Kletsen op Clubhouse klinkt vrijblijvender dan het daadwerkelijk is. Een deel van de aantrekkingkracht komt van grote namen en experts die hun inzichten delen. En daarmee ineens heel dichtbij komen en benaderbaar worden. Tegelijkertijd draait het zeker niet alleen om de grote namen. Een room waarin experts hun kennis delen over een onderwerp dat je raakt, is goud waard. En dat is meteen het aanknopingspunt naar jezelf en/of je bedrijf: welke waarde heb jij te bieden?

Authenticiteit zorgt voor betrokkenheid

De content wordt gegenereerd door gebruikers en dat kan op een heel laagdrempelige manier. Je kunt zonder al teveel voorbereiding zo beginnen, en dan wel zien wat er gebeurt. Op het moment dat je waarde biedt, vanuit jezelf, komt het eigenlijk altijd wel goed. Authenticiteit vergroot namelijk de betrokkenheid, en dat is weer stimulerend voor leren.