Winst- en verliestaal
Hoe fanatiek ben jij als je een spelletje speelt? Wil je altijd winnen? Ik ben best prestatiegericht. Ook met spelletjes dus. Op LinkedIn las ik een post over winst- en verliestaal. Dat ging verder over woorden die werken voor duurzaam gedrag. Maar ik denk dat je hier prima een vertaalslag kunt maken naar L&D. Leren is immers een duurzame verandering van gedrag toch? Tenminste dat leerde ik ooit als definitie tijdens mijn opleiding.
Lees meer: Winst- en verliestaal‘Afpakken’ van mooie dingen
Bij een verhaal over duurzaamheid gaat het vaak zo: je vliegt te veel, dus je moet minder vliegen. Tegelijkertijd voelt te veel vliegen voor jezelf helemaal niet als een probleem. Hoe fijn is het immers om een mooie vakantie ver weg te hebben gepland? De ‘minder vliegen’ oplossing voelt dan alsof er iets van je wordt afgepakt. Je levert iets moois in en hebt het gevoel dat anderen dat voor je beslissen. En dat noem je verliestaal. En met verliestaal wordt het lastig om mensen mee te krijgen.
Winst- en verliestaal in L&D
Bij L&D gebeurt vaak iets soortgelijks. Denk aan het probleem van ‘de faalkosten zijn te hoog’, met als oplossing ‘het aantal fouten moet naar beneden’. Voelt dat voor jou als een persoonlijk probleem? Nee. Zegt het iets over wat je kunt winnen als je andere keuzes maakt? Ook niet. En wat als je nu zou vertellen wat er te winnen valt als je werkt aan die faalkosten? Denk aan:
- Het is veel leuker werken als je die machine niet elke keer opnieuw hoeft in te stellen.
- Je houdt tijd over om [vul zelf maar in] te doen.
- Er is meer budget voor [vul zelf maar in].
En de echte creatievelingen vullen dit lijstje natuurlijk met gemak aan ;-). Ik vond dit wel weer een o-ja-zo-kan-het-ook-ervaring. Denken vanuit winst en persoonlijke problemen is natuurlijk niet nieuw. De ‘what’s in it for me’ kent iedereen natuurlijk wel. Maar wat hier anders is (en misschien niet helemaal in mijn voorbeelden, maar vooruit…) is dat het ook kan gaan over de intrinsieke waarde van iets. Denk aan rust, tevredenheid en overzicht. Iets is goed omdat het er is, niet omdat je er per se voor jezelf iets uit kunt halen.
Lees ook: de customer journey voor leren